Followers

January 25, 2014

Pendakian Kami Ke Puncak Bukit Broga

Assalamualaikum..
Hai kawan-kawan, lame dah tak hapdet blog ni. Muga pembace blog, para blogwalking semua sihat dan bahagia selalu. Bahagia Membahagiakan macam Prof Muhaya selalu sebut.
 Kebelakangan menyibukkan diri dengan aktiviti yang menyihatkan badan. Bersenam dengan Jillian Micheal, jogging seround dua hasrat nak ke gym memang tak kesampaian maklumlah wanita bekerjaya balik lambat hari-hari.
Malas panjang-panjang citer sebenornye nak citer perihal mendaki bukit Broga. First naik berdua je dengan hubby kali ke 2 dengan kawan-kawan hubby. Kami mula mendaki pukul 9 pagi dan sampai ke puncak pertama lebih kurang 1jam. Maklumlah semuanye beginner dan comel-comelkan. Nafas pun  macam lembu naik minyak. Ade brother yang biase mendaki bukit Broga korang bole sampai puncak dalam 30 minit aje kalau tak banyak berhenti.
Persediaan belum mendaki:

  • Tidur yang cukup
  • Korang akan menguap dan mengantuk kalau tak cukup tidur. Maka korang lebih banyak menguap dari menarik nafas dengan betul. Tidur yang cukup membuatkan kita bangun segar dan lebih bertenaga untuk pendakian.
  • Pakaian Dan Kasut Yang Sesuai
  • Pakailah baju yang selesa dan seeloknye yang menyerap peluh. Kasut yang bertapak memang sangat membantu dalam pendakian Bukit Broga. Lagi bagus pakai kasut hiking. Laluan bukit berbatu dan berpasir. Jangan pakai kasut yang dah lame korang xpenah pakai. Kemungkinan gam dekat tapak kasut dah kering dan tapak kasut terlekang adalah tinggi. Rancang awal dan belilah kasut yang sesuai  ye.Sebab ni berlaku kat kawan aku bila nak turun pakai stokin je.
  • Bekalan Makanan
  • Seeloknye makan sarapan yang ringan sebelum memulakan pendakian. Contohnye minum protein shake, sarapan cereal atau roti sekeping dua dengan mentega. Raselah sekadar rase lapar hilang dan tak kekenyangan macam ular sawa
  • Kecekalan dan keazaman yang Tinggi
  • Sentiasa berfikiran positif sepanjang pendakian anda adalah satu kelebihan sebab tanpa jiwa yang cekal membantutkan hasrat untuk mencapai impian ke puncak. Basahi hati dengan zikirullah dan niatkan untuk beribadah kepada Allah. Untuk basahkan tekak silalah bawak air seeloknye air isotonik kalau air kosong pun tak de masalah.
  • Kemudahan Yang Ada
  • Parking kenderaan tak de masalah cukup luas cume kadar bayaran RM2 kalau nak parking free bole parking tepi jalan. Tandas ade disediakan di kawasan parking kenderaan dengan kadar RM1 per entry. Kekadang ramai yang beratur so sebelum  sampai korang berhentilah dekat stesen minyak dan buanglah segala hajat disana.
  • Post Hiking
  • Ade 1 lagi tips, tak tahulah samada aku jer camni masalah kulit kering, rambut kering walaupun bertudung naik selepas mendaki. Mungkin sebab tak nak minum banyak sangat dlm perjalanan sebab kat puncak tak de toilet ye sayang. So pakailah krim pelembap dan UV cream dan selepas turun minum la air banyak-banyak. Rambut aku lumur dengan minyak zaitun untuk kembalikan kelempaban kalau tak rase macam kering tertarik-tarik sakit kulit pale.
Oklah itu sajelah tips-tipsnye harap dapat membantu untuk first timer. Sekali dah pergi memang berkali-kali nak pergi naik lagi.Usaha penat lelah berbaloi-baloi bile tengok keindahan alam ciptaan Allah. Subnallah cantik dan mendamaikan..
Wslm

No comments:

Post a Comment